Cozonaci Pascali (2018)


Cozonaci Pascali

Anul acesta am pregătit pentru Paşte doi cozonaci mari cu cacao, nucă, stafide şi rahat. Pe unul din ei l-am luat la ţară, unde am petrecut alături de naşa şi alte rude, sărbătorile Pascale. Au fost cu toţii încântaţi de cozonac.
Ce am schimbat la reţetă faţă de alţi cozonaci pregătiţi anterior: nu am mai pregătit maia, ci am frământat direct. La final, am lăsat la crescut cozonacii în tăvi un timp dublu comparativ cu alte dăţi. Au ieşit mai pufoşi şi mai mari.

Ingrediente:
pentru 2 cozonaci mari:
50 g drojdie,
4 ouă,
Aprox 1 kg făină,
300 ml lapte călduţ,
250 ml apă caldă,
1 linguriță sare,
5 linguri zahăr,
Aprox 150 ml ulei pentru frământat,

pentru umplut:
7 linguri zahăr,
5 linguri cacao,
5 linguri de nuci rumenite şi măcinate,
1 plic zahăr vanilat,
stafide înmuiate în vin alb,
rahat asortat tăiat cubuleţe,
1 gălbenuş şi puţin lapte pentru uns înainte de copt.
în plus: puţină apă şi zahăr pentru uns după copt

Mod de preparare:
Se fărâma drojdia şi se dizolvă în puţin lapte cald. Se adaugă zahărul, ouăle, restul de lapte, apa şi sarea, încorporând făina treptat. Se frământă, adăugând la nevoie ulei, câte puţin, până devine consistent, bine legat, dar pufos, nu vârtos. Se acoperă cu folie alimentară şi se lasă la crescut până îşi dublează volumul, într-un loc ferit de curenţi de aer.

Se prepară într-un castron umplutura: se amestecă nuca, zahărul, zahărul vanilat, cacaoa, stafidele înmuiate înainte în vin alb şi rahatul tăiat cubulețe.

Se presară făină pe masa de lucru şi se împarte aluatul în două părţi.
Pentru cozonacul împletit, se întinde o foaie, pe care o împărţim în trei fâşii. Se presară din amestecul de mirodenii de mai sus pe fiecare fâșie de aluat, apoi se împletesc fâşiile. Se aşază cozonacul într-o tavă cu foaie de copt.

Pentru al doilea cozonac, se întinde aluatul rămas, în foaie, se presară restul de umplutură. Pe acesta nu l-am împletit, doar l-am rulat. Se aşază şi el în tavă.

Se lasă cozonacii la crescut în tăvi, de data aceasta, i-am lăsat până au depăşit tăvile. Se ung cu gălbenuş de ou amestecat cu puţin lapte. Se coc la cuptorul preîncălzit, la foc mic, 50 de minute sau până se rumenesc. După ce se scot din cuptor, se ung cu apă şi zahăr, pentru luciu, apoi se acoperă cu un prosop de bucătărie, iar când se răcesc, se pot felia.
Poftă Bună!

Timp de pregătire: aprox 2h 50min
Timp de coacere: aprox 50min
Porţii: 24







Poftă Bună!


Comentarii